poza_citireatribuireafisare

Atribuirea, citirea si afisarea variabilelor in C++

Daca in articolul anterior am discutat despre tipurile de variabile din C++, in acest articol o sa discutam despre cum putem atribui niste valori unor variabile, cum putem citi de la tastatura valori care mai apoi sa se atribuie variabilelor noastre si despre cum putem afisa variabilele pe ecran.

Declararea variabilelor in C++

Declararea variabilelor in C++ se realizeaza folosind urmatoarea structura sintactica: tipul_variabilei numele_variabilei; unde tipul variabilei reprezinta tipul variabilei pe care vrem sa o definim (int, float, char, double etc.) urmata de numele pe care noi vrem sa-l adaugam variabilei (ex: a,b,aux,maxim,min etc.) Cateva exemple relevante ar fi: int a; float b; char c; double x=3.14; etc.

Mai multe informatii legate de tipurile de variabile din C++ puteti gasi aici.

Atribuirea in C++

Atribuirea unei anumite valori unei anumite variabile in C++ se realizeaza cu ajutorul operatorului “=”. Spre exemplu, presupunem ca avem o variabila a de tipul int deja declarata si noi am vrea ca acest a sa retina valoarea 5, pentru a ii atribui lui a valoarea 5, pur si simplu scriem numele variabilei, in cazul nostru a, urmat de operatorul “=” si de numarul 5, urmat desigur de obligatoriul punct si virgula: a=5; De acum incolo, pana la terminarea programului, daca nu efectuam nicio modificare a lui a, el va memora tot timpul valorea pe care i-am atribuit-o noi adica 5.

Observatii:

  1. Putem atribui o valoare unei variabile si in momentul in care o declaram, acest procedeu se numeste initializare. Spre exemplu float b=9.89; este un exemplu de initializare intrucat atribuirea coincide cu declararea variabilei.
  2. Variabilele ce pot memora valori numerice declarate inainte de functia int main() sunt initializate automat cu valoarea 0.
  3. Putem declara mai multe variabile de acelasi tip in acelasi timp. Spre exemplu, int a,b,c; declara 3 variabile (a, b si c) toate de tipul int.
  4. Putem declara si / sau initializa mai multe variabile in acelasi timp. De exemplu, prin linia de cod urmatoare: int a=1,b,c; se declara si initializeaza variabila a si ii este atribuita valoarea 1, in timp ce variabile b si c doar declarate. Daca linia de cod de mai sus ar fi fost scrisa inainte de functia main atunci variabilele b si c ar fi fost declarate si initializate automat cu valoarea 0.

Citirea variabilelor in C++

Citirea variabilelor in C++ se face cu ajutorul functiei cin, pe care obligatoriu trebuie sa o scriem sub urmatoarea forma cin>>nume_variabila;. Spre exemplu: cin>>a; presupunand ca avem o variabila a declarata in program, determina citirea unei valori de la tastatura care mai apoi se atribuie lui a. Putem de asemenea sa citim mai multe variabile de la tastatura in acelasi timp, pentru a nu scrie cate o instructiune separata pentru fiecare variabila putem pur si simplu sa folosim forma urmatoare cin>>nume_variabila1>>nume_variabila2>>nume_variabila3…. Aceasta intstructiune ar obliga utilizatorul sa introduca 3 variabile de la tastatura inainte sa parcurga restul instructiunilor din program.

Pentru informatii legate de citirea si afisarea sirurilor de caractere puteti apasa aici, iar pentru o introducere in siruri de caractere puteti apasa aici.

Afisarea variabilelor in C++

Afisarea variabilelor in C++ se realizeaza cu ajutorul functiei cout, care trebuie obligatoriu scrisa sub forma urmatoare cout<<nume_variabila;. Putem de asemenea sa afisam mai multe variabile in acelasi timp, recomandarea in acest caz fiind sa le separam intre ele printr-un spatiu. Acest lucru se poate face foarte usor sub forma urmatoare cout<<nume_variabila1<<” “<<nume_variabila2<<” “<<nume_variabila3…. Spre exemplu, instructiunea cout<<a<<” “<<b<<” “<<c; afiseaza pe ecran valorile lui a,b,c separate de cate un spatiu. Este obligatoriu ca spatiul sa fie pus intre ghilimele. Acest lucru ii spune practic calculatorului sa afiseze caracterul spatiu. 

Caracterele, sau sirurile de caractere, pe care dorim sa le afisam pe ecran trebuie puse neaparat intre ghilimele. Spre exemplu, instructiunea cout<<“Valoarea lui a este:”<<a; afiseaza pe ecran textul Valoarea lui a este: urmat de valoarea lui a. Astfel de afisari de texte, ajuta foarte mult intrucat fac ca programul nostru sa fie mai usor de inteles pentru utilizatorul final.

Video de pe canalul nostru de YouTube despre atribuirea, citirea si afisarea variabilelor:

Daca aveti intrebari va rugam sa le lasati in comentarii, vom incerca sa raspundem cat de repede putem 🙂 Spor la lucru!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *